De elég a kertelésből, térjünk is rá a lényegre, a Gloryra. Emlékszem, amikor először láttam ezt a filmet, még nem nagyon vágtam az angolt, és teljesen letaglózott a vége, amikor a cselekmény során megismert összes karakter 10 perc alatt meghal. Akkor mérhetetlen gyász lett rajtam úrrá, és nagyon sajnáltam mindenkit, nemcsak a filmből, hanem a valóságból is, hiszen a Glory történelmi eseményen alapszik. Az első, teljesen feketékből álló hadtestről szól, akik az amerikai polgárháborúban részt vettek. Mint a film végén megtudjuk, többek között az ő hősiességüknek köszönhető, hogy megfordult a háború menete, és végül az északiak nyertek.
Most, majd tíz évvel később újból megtekintve a Gloryt már az abszolút felháborodás jellemez engem. A hadtest parancsnoka, a Matthew Broderick által alakított Shaw ugyanis nem volt más, mint egy önző kis mitugrász, aki csak a hírnevet szerette volna elhappolni magának mások elől. Tény, ami tény, önzősége nélkül nem született volna meg a film, és talán végül nem születtek volna meg a többi fekete hadtestek, de akkor is, kijár ennek az embernek egy nagy középső ujj felmutatása.
Az utolsó húzásával pedig mindazt a szimpátiát sikerül lerombolnia, amit nagy nehezen felépít a nézőben. Igazából az igazán nagy csatát a film első háromnegyedében vívják meg a főhőseink, amikor is a fekete katonáknak és feletteseiknek meg kell küzdenie a 19. századi feketékkel szembeni előítéletekkel: hogy ők semmire sem jók, csak munkára, és nem többek, mint a háziállatok. És bár az északi oldal lázadása a feketék felszabadításához is visszavezethető, azt kell látnunk, hogy az északiak elképzelése semmiben sem más déli társaik véleményétől.
Ahogy előbb saját feletteseik tiszteletét, majd egymásét, míg végül a többi hadtestét is elnyerik, az az igazi harc számukra, és ez idő alatt kapjuk a film legerősebb jeleneteit. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen itt van Denzel Washington, aki ezért az alakításért szintén Oscar-díjat nyert legjobb mellékszereplő kategóriában, vagy Morgan Freeman. A nagy fekete színészek közül tényleg csak Samuel L. Jackson hiányzott innen, bár őt nehéz elképzelni egy ennyire drámaira kihegyezett alkotásban - bár ott van a Sebezhetetlen, ahol szintén nem egy laza csávót alakít. De ez most nem is annyira lényeges.
Ami viszont releváns, ahogy Matthew Broderick büszkeséggel írja alá a hadtest végítéletét. Egy olyan erődöt kellene bevenniük, ami kb. bevehetetlen. Még a generálisok is úgy vélik, hogy az első rohamozó hadtest veszteségei legalább 90%-osok lesznek, erre Broderick jelentkezik, hogy ők bizony megcsinálják, amit megkövetel a haza. Mindezt azért, mert amúgy senki sem emlékezett volna rá, hogy ő egy feketékből összeállított hadtestet irányított az amerikai polgárháború során, amikor történt sok ennél fontosabb esemény is.
Természetesen totális veszteséget szenved a hadtest, a főszereplők mind elhullanak, utána pedig megkapjuk a végén, hogy az erődöt sosem sikerült bevenniük az északiaknak. Ugyanakkor az 54. hadtest hősiessége megihlette a feketéket, és még több önkéntes jelentkezett harcba az északiak oldalán. Mindez sovány vigasz a néző számára.
Nagyon elragadtattam magam a történet részletezésével, úgyhogy térjünk át magára a filmre. Edward Zwick egészen hiteles atmoszférát teremtett, ahogy bemutatja a feketék által benépesített hadtáborokat, ahogy szegények mezítláb voltak kénytelenek beletanulni a katonás rendszerbe. A színészi alakítást sem érheti panasz. Amiben a Glory kiemelkedik, az a 19. századi feketék mentalitásának, világképének a bemutatása. Ők is tisztában vannak, hogy öngyilkos-merényletre vállalkozott a parancsnokuk, de büszkeséggel néznek szembe a következő nappal, és az esti imádságuk, vallomásuk bajtársaik előtt, a ropogó tábortűz mellett egészen szívfacsaró. Ők maguk is rádöbbennek, hogy az elmúlt évek során igazi testvériség alakult ki - nem csak a bőrszínük miatti testvériség, hanem olyan, ami csak a katonák között tud kialakulni.
Meggyőződésem viszont, hogy a főhősként szolgáló Shaw-t sokkal szimpatikusabbnak mutatták be, mint amilyen valójában volt. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy csak Shaw levelei alapján tudták nagy vonalakban összefoltozni az akkori eseményeket, úgyhogy ez a részrehajlás végtére elnézhető az alkotóknak. Mindenesetre azóta is azon gondolkozom, hogy vajon Shaw számolt-e azzal, hogy ilyen utóhatása lesz az ő önfeláldozásuknak? Vagy tényleg csak a saját hírnevének öregbítése vezette? Ki hogyan vélekedik erről? Hasonló szituációban máshogy cselekednénk?
A Gloryn egyébként már meglátszik a kor, a film végi csata már kicsit viccesen veszi ki magát. De mint írtam, nem is az film gerince, hanem az első 90-100 perc. Ha csak azt kéne értékelnem, akkor az A-t ostromolná az értékelés, így viszont csak egy erős B-t tudok adni neki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése