2012. február 9., csütörtök

The Hunter (2011)

Daniel Nettheim alkotása nagyon érdekes koncepcióval bír - egy szimpla vadászatnak tűnő történetet használ fel arra, hogy megmutassa, hogy az emberi kapcsolatok milyen törékenyek, hogy minden jó szándék ellenére mennyire el tudnak hidegülni egymástól az emberek. Várható volt, hogy egy szimpla vadászat, legyen annak célpontja egy kihaltnak hitt állatfaj utolsó példánya, nem fog kitölteni 90 perc játékidőt, de ahogy párhuzamba állítja a vadászatot és a vadász emberi kapcsolatait a rendező, az elgondolkoztató.

Willem Dafoe alakítja a haszonélvező vadász szerepét, aki úgy érkezik Tazmániára, hogy a rég kihaltnak hitt tazmán tigris utolsó fajtáját kapja el, busás jutalomért cserébe. Indítékairól senki sem sejt semmit, hiszen megbízója kiköti, hogy a lehető legtitkosabb módon cserkéssze be áldozatát, így egy közönséges természettudósként kér szállást egy helyi családnál.

Aztán ez a család, ahonnan a családfő férfi hónapokkal ezelőtt elveszett, rádöbbenti főhősünket arra, hogy az emberi kapcsolatok terén mennyire elhidegült a társadalomtól. Egyre közelebb kerül zsákmányának elejtéséhez, egyre mélyebb érzelmek fűzik a családhoz, főként a gyerekekhez, akik amolyan pótapaként tekintenek rá.

Bonyodalom persze akad, többek közt kiderül főhősünkről, hogy ő nem is egy természettudós, valamint az is, hogy nem csak ő eredt a tazmán tigris nyomába. De ezek csupán katalizátorként szolgálnak a Defoe karakterében végbemenő változásoknak, ezért érdemes a filmet úgy nézni, hogy közben minden mást kizár az ember, hiszen az apró részleteknek fontos a jelentősége. A végén a tazmán tigris elejtésével a pragmatikus, érzéketlen énjével is végez, és a záró jelenet, a gyönyörű zenével a háttérben, több mint megható.

Igazából rögtön a megtekintése után kellett volna róla írnom, de így két hét távlatában már nehezebben megy felidézni azokat a gondolatokat, melyek elárasztottak a film nézése közben. Nem egy könnyed darab, de Defoe már az Antikrisztusban is megcsillogtatta tudását, hogy tud mélyreható filmekben is maradandót alkotni. És mindemellett a tazmán környezetet is a maga valójában, elképesztő képekkel, jelenetekkel mutatja be a rendező. Szép, elgondolkodtató, maradandó darab, egy erős B az ítéletem felette.

Nincsenek megjegyzések: