Az Antichrist nemcsak ábrázolásmódjában extrémen naturalista, amelyet egyes Fűrész meg Motel utánzatok is megirigyelnének, hanem a témája is olyan, amit ennyire nyíltan nem szokás bemutatni, és még a legnagyobb hímsoviniszták is kétszer meggondolnák, hogy a nagyközönségnek ilyen művel szolgáljanak. A rendező a gonoszság eredetét, mivoltát keresi, úgyhogy ez a vonulat párhuzamba vonható a Rítussal, de míg ott egy idegen entitásnak köszönhettünk minden rossz dolgot, itt a rendező szépen kijelenti, hogy a nők velejéig romlottak. Így, a szemünkbe mondja karakterein és képi világán keresztül, semmi kertelés.
A film elején a prológus során megkapjuk az alapszituációt, a katalizátort, mely elindítja a film cselekményét: apa és anya szeretkeznek, miközben az alvajáró kisfiuk kisétál a nyitott ablakon. Utánaolvasva tudtam csak meg, hogy milyen intellektuális montázzsal igyekezett Lars von Trier a nézőt még inkább behúzni a film hangulatvilágába, hiszen a prológus és az epilógus alatt hallott zene Händel Rinaldójából köszön vissza, amiben találkozhatunk a boszorkánytémával, azaz a női gonoszsággal - persze kérdés, hogy ki ismeri fel rögtön a darabot, amelyből a zene szól. A rendező a női főhősünkön (egyszerűen She a neve) keresztül bemutatja, hogy a középkori boszorkányüldözések nem lehettek véletlenek, és hogy a gonoszság belőlük fakad egész egyszerű okokból: mivel ők adnak életet az embernek, ezért nekik adatik meg a jog a pusztításra is - és ezt a legszebben mutatja be a film közepén, amikor kiderül, hogy szeretkezés közben az anya inkább élvezte tovább az együttlétet, mintsem a fia segítségére sietett volna.
She is a film előrehaladtával döbben rá erre a "tényre", és bár a férje megpróbál segíteni rajta, nem járhat sikerrel. A főhőseinkkel együtt jön rá arra néző, hogy amitől a nő a legjobban fél, az saját maga, és a végén már mi is félünk ettől a kiismerhetetlen nőszemélytől, a környezettől (mely a nő szerint a Sátán temploma, és ezt bebizonyítandó, a rendező különböző erdei állatokkal és erdei látványképekkel igyekszik belesulykolni a nézőbe). Szerencsére a film nem tart 2-3 órán keresztül, mert ha így volna, akkor a néző teljesen beleőrülne a Trier által ábrázolt világképbe: minden rossz és gonosz, még az Éden is (így nevezik az erdőt, ahol a film nagy része játszódik). Míg a Buried a realizmusával tudott hatást gyakorolni az emberre, addig az Antichrist naturalista ábrázolásmódjával és radikális gondolatmenetével fogja megkérdőjelezni a világ vagy éppenséggel Lars von Trier helyességét.
Egy szó, mint száz, ezt a filmet sem azokra a napokra ajánlom, amikor valaki egy boldog filmre vágyik. Az biztos, hogy egyedi darab, nem mindennapi témával és megjelenítéssel, mely ha lehet hinni a különböző olvasatoknak, hűen tükrözi a rendező elmúlt 2-3 évi lelki világát. Meg ezt szerintem az elmúlt napokban tett kijelentései is megerősítik (miszerint szimpatizál Hitlerrel: itt olvasható a cikk).
Borongós, eléggé sötét világképe ellenére azonban egy jól sikerült mű - és minden ilyen ambivalens érzéseket vált ki a nézőkből. Természetesen ezt a radikális elképzelést, miszerint a nők minden rossz forrásai, én is elvetem. Azonban a kísértés mindig ott van, aminek ha engedünk, az nem mindig vezet jóhoz: ezt nagyon jól érzékelteti azzal, hogy a különböző szex jelenetek milyen funkciót töltenek be a karakterek fejlődésében.

Ha már karakterek, akkor ki kell emelni Willem Dafoe és Charlotte Gainsbourg alakítását, egy rossz szó nem illetheti őket. Az külön plusz, hogy bevállalták a szeretkezés jelenetek ennyire nyílt ábrázolását, de azért ne egy pornó filmre számítsunk, sőt lehet, hogy egy pár napra, hétre el is megy a kedve az embernek a szeretkezéstől a véres ejakulációs jelenet vagy a csikló levágása láttán.
Lars von Trier ezzel a filmjével belopta magát a kedvenc rendezőim közé: akinek sikerül ilyen szélsőséges érzelmeket kiváltania bennem, az már rossz művész nem lehet. Ezek után kíváncsi leszek a Melancholiára, hiszen annak az alapszituációja is érdekes szituációkat eredményezhet.
1 megjegyzés:
http://ttbirodalom.blogspot.hu/2011/06/antikrisztus-2009-r-lars-von-trier.html
Megjegyzés küldése