2011. május 10., kedd

Trailer zenékről...

Aki kicsit is ismer, az tudja rólam, hogy elég nagy filmzenebuzi vagyok - és vállalom is méghozzá! Nálam a zenehallgatás igazán ciklikusan működik, pár hónapig csak punk-rock meg egyéb mainstream zeneműfajból érkező darabokból táplálkozom, aztán pár hónapra áttérek a filmzene világába és hagyom, hogy Hans Zimmer, John Williams és a többi kedvencem feltöltsék a lelkemet élettel. Túl szofisztikált lennék? Lehet, hogy annak tűnik, de számomra a filmzene úgy hat, mint az ókori költőkre a múzsák: mélyről jövő gondolatokat ébresztenek bennem, és bebizonyítják ezek a zeneszerzők, hogy létezik még szép és gyönyörű a mai világban.
 A filmzenék rám gyakorolt hatásáról még a későbbiekben írhatok, de ennek a bejegyzésnek nem erről kell szólnia, hanem azt pedzegetném, hogy a különböző filmek, illetve sorozatrészek előzetesei alatt hallott zene milyen hatással van az emberre - ha egyáltalán van hatással ránk.

Ha engem kérdeznek, én amondó vagyok, hogy a trailer zene plusz egy síkot kínál a nézőnek, amibe beleszerethet, és ezzel arra ösztökélik az embert, hogy nézze meg mindenképp az adott filmet, sorozatot. De persze ezzel csúnyán vissza is lehet élni, ha az ember ártatlanul azt hiszi, hogy a trailerek alatt hallott muzsika mindig az adott filmhez tartozik és mindenképp felhallatszik majd a vetítés során a filmben. Legelső ilyen élményem pont az egyik kedvencemhez fűződik, a Gyűrűk Ura - A gyűrű szövetségéhez. Ezt még anno kinn láttam Kanadában, és még koránt sem voltam akkora filmzene rajongó, mint most vagyok, de teljesen levett a lábamról. Amellett, hogy a Gyűrűk urára rögtön rácuppantam a trailer láttán, és már alig vártam hogy láthassam, arra is kíváncsi voltam, hogy a filmen belül hol fog felcsendülni ez a nagy erejű gótikus zene - és nagy megrökönyödésemre és bánatomra sehol se csendült fel.

Persze nem azt mondom, hogy Howard Shore Oscar-díjat nyert zenéjével problémám lett volna, sőt... de igazából már ez a zene tudatta velem, hogy a Gyűrűk ura - ugyebár akkor még nem ismertem és nem tudtam róla semmit - egyszerűen EPIC lesz, ahogy az angol ezt megfogalmazza. Mondhatnám az epikust, de magyarul számomra ez még mindig nem adja vissza azt a mögöttes tartalmat, mint az angol szó. Évekkel később jöttem rá, hogy ez bizony egyáltalán nem is a Gyűrűk urához készült zene, hanem az X-Ray Dog előadótól a Gothic Power című szám. Aztán ma már azt is tudom, hogyha hallunk valamilyen ütős zenét filmelőzetesben, tv promók közben, akkor az három előadótól származhat: X-Ray Dog, Immediate Music és Two Steps From Hell. Ahogy megfigyeltem, a hazai tv csatornák közül az RTL Klub kimondottan imádja az Immediate Musicot (amit meg is értek, nekem is ők a kedvenceim, amit meg az általuk alapított Globus zenekarral csinálnak, arra nincs is szó, annyira jó...) - Való Világ fináléban is ezzel próbálták felhúzni a show színvonalát, valamint ősszel az összes X-Faktor beharangozó alatt ez szólt.

Ott tartottam, hogy a trailer alatt hallott zene plusz egy okot adhat a nézőnek, hogy megnézze a filmet, hiszen magamból kiindulva sokan szerintem abban a hiszemben élnek, hogy a trailerzene így vagy úgy de elő fog kerülni a rendes filmben is, és ha a film maga nem is hozza az elvárásokat, de legalább a trailerzene feltűnése még javíthat a film megítélésén. Azonban manapság nagyon kevés trailer tartalmazza a majdani film zenéjét, aminek hátterében sok ok állhat: a forgalmazók igyekeznek valami szenzációhajhász, epikus zenét beleerőltetni a trailerekbe, amivel mindenképp megnyerik a közönséget, hiszen egy teljesen új zene, a film látta nélkül nem mindig nyeri el a nézők tetszését. Erre a legjobb megoldás népszerű filmzenék használata a trailerben: és napjaink egyik legtúlhasználtabb trailer zenéje mindenképp Clint Mansell Requiem for a Dreamje. Imádom ezt a zenét, de kicsit szánalmas, hogy a forgalmazók mindig előveszik ezt az ütőkártyát, ha jobb ötletük nem támad, és ezzel szépen megnyerik a nézőket. A Lost második évadjának összes részét ezzel a zenével promózták, ami a második évad színvonalát nézve, megerősíti az előbbi mondatomat, hogy ez a zene a rosszabb minőséget is képes elfogadhatóvá, sőt akár egyenesen jónak feltüntetni.

Néha viszont megesik az a ritka eset, hogy bevállalják az eredeti filmzene lejátszását a trailer alatt, legfőképp folytatások esetén - hiszen ha már készül a folytatás, feltételezhető, hogy sikeres volt az első rész, és a zenéje is megmaradt az emberek fejében. Egyik kedvencem, amit anno több tucatszor megnéztem, pont a zenéje miatt (amit ugyebár Hans Zimmer és James Newton Howard jegyeztek), az a Sötét Lovag trailere. Mellesleg, ha jól emlékszem akkor az összes trailerhez felhasználták az előző, illetve az új film zenéjét.



Az eddig felsorolt opciók mellett élhetnek a már létező mainstream zenék felhasználásával is egy-egy trailer esetében, de bevallom, ezek rám semmilyen hatással nincsenek. Hiszen ezek általában vígjátékok, azokban meg nem a filmzene a fontos, hanem a poénok, vagy éppen egy olyan film, amelyik nem veszi magát komolyan, és ott sem a zenén lesz a hangsúly.

Bizonyára több példa is van rá, de eddig én csak az Inception trailerének előzetesénél találkoztam ezzel, hogy a fejesek felkérnek egy zeneszerzőt, hogy csak az előzetes számára írjon egy zenét. Az Inception esetében ez olyan jól sikerült, hogy mindenkit döbbenetként ért, hogy ezt a zseniális zenét nem is Hans Zimmer írta, hanem egy Zack Hemsey nevű úriember. És szerintem ezzel sikerült elintéznie magának azt, hogy évekig nem fog a feledés homályába merülni: ha belegondolok, hogy hány másik filmhez csináltak a rajongók a Mind Heistra fanmade trailert, és legyen szó ótvar vagy nagyon jó filmekből, ez a zene képes volt mindkét típusú alkotást egy szinttel feljebb emelni.


Ezt szerintem már mindenki hallotta az elmúlt egy évben, és még bizonyára sokáig hallani is fogja. "Már alig várom" hogy a jövőbeli filmek hivatalos trailerénél ez átvegye a Requiem for a Dream helyét, és erről is lehúzzanak minden bőrt. Mondjuk ha ebbe belemenne a szerző, abszolút érthető, elvégre rengeteg pénzt kaszálna vele.

Ami ennek a bejegyzésnek az apropója volt, az a Green Lantern és az X-Men: First Class trailerek zenéje. Az előbbit a Groove Addicts követte el, az utóbbit pedig a Methodic Doubt, és mindkettő fülbemászó muzsikával érte el nálam azt, hogy mindkét filmet moziban tervezem megnézni. Mindezek mellett pedig a trailer zenék közötti top 10-es listámba is beférkőztek rögtön, aminek a trónján jelenleg a Mind Heist és a Requiem for a Dream ül (igen, attól még, hogy lassan kezd unalmassá válni, hogy mindenhol felhasználják, az egyik legütősebb filmzene, ami valaha elkészült, ezt Hans Zimmer buziként is kénytelen vagyok elismerni).


A zene háttérben az esküvel együtt nagyon hidegrázós jelenet.


 



Így a bejegyzés végére felteszem a kérdést a kedves olvasóimnak, hogy nektek melyik a kedvenc trailer zenétek, amit akár a mozgókép nézése nélkül is szívesen meghallgattok akármikor, akármilyen állapotban? Én csak alig néhányat soroltam fel az én abszolút kedvenceim közül... meg többek között nem kell egyetérteni velem abban, hogy híres mainstream együttesek dalai nem érnek el olyan hatást a trailerek alatt, mint ezek! Szóval nyugodtan osszátok meg véleményeteket, ha van, hátha egyezik az ízlésünk... vagy nem :)

2 megjegyzés:

YNWA írta...

Saw! :)

http://www.youtube.com/watch?v=hWaNoK3gN6M

rengeteg trailer alatt hallottam már :)

Sorozatgyilkosok írta...

Na igen, gondolkoztam, hogy azt is berakjam-e :) De lassan azt is berakják minden csavaros történethez, vagy csavarossággal hitegető film traileréhez, szóval kezd az is az "overused" kategóriába átsorolódni. Bár mondjuk kíváncsi leszek, hogy mi lesz a sorsa a következő években, ha nem lesz új Fűrész egy darabig :)